21.2.05

Gratis? Nej vel...

Jeg fik en invitation fra Google's Gmail-team i dag. Den fik jeg fordi jeg engang for efterhånden længe siden skrev min email-adresse i en textbox på Google, netop for at blive holdt orienteret om Gmails udvikling - og måske endda få mig en Gmail-konto.

Gmail? Jamen det er Google's tiltag i kampen om 'kunder' på søgemaskine- og web-email-konti-markedet.

Nogen opdagede nemlig at der er penge i at vise relevante annoncer for folk, og hvilket bedre sted at gøre dette end i resultat-boksen på en søgemaskine kan man tænke sig? Led efter "Bog" og få vist en reklame for Amazon.com...

Altavista gik direkte efter bolden og viste os stabler af flotte blinkende plidderpladder-grafik-reklamer så snart de kunne komme afsted med det. Folk blev lynhurtigt trætte af denne form for visuelt spam, og Altavista er i dag kun en skygge af sig selv.

Google var meget bedre - nul reklamer. Dengang...
I dag er der reklamer på Google. Nåja - måske ikke popup-ads og farveplidderpladder, men ganske diskrete links til dette og hint hist og her.

Reklamer!

Men verden har taget Google til sig - 'at google efter noget' er blevet en almindelig sætning i det danske sprog, så udbredt er Google blevet.

I et forsøg på at holde på kunderne begyndte andre søgemaskine- og portalsites at udbyde rummelige webmail-konti. I hvert fald større end konkurrenternes ;)

Googles bidrag er så Gmail - en mailkonto som man kun har kunnet drømme om: 1000+ megabyte plads, web- og pop-mail, søgning i gemte mails og skidt og lort. Utroligt at man kan få sådan noget gratis, ikke?

Mnjaeh... Måske er det slet ikke så gratis. Måske er det værd at overveje om det er smart at opbevare sin private korrespondance hos et søgemaskine-selskab. Google har jo fået - ganske vist diskrete - reklamer, og jeg kan godt få øje på incitamentet til at kigge i folks post og så lave noget direct-marketing ud fra det man finder. Det ligger nærmest lige til højrefoden.
Og når der nu alligevel er gået penge og reklame og sælgersnude-nulmoral i den, så kunne man vel egentlig osse forestille sig at der var penge (ussel mammon, sælgersnude-guf) i at sælge information til tredjepart.

Og eftersom der allerede ER gået skrupelløs moralforladt sælgersnude-røvhul i systemet (for der ER jo faktisk kommet reklamer på Google, ikke?) er jeg pludselig slet ikke så sikker på at jeg har lyst til at bruge min gmail-konto til noget seriøst.

Faktisk kan jeg ikke undgå at komme til at sidde her og fundere over om ikke Google er gået hen og blevet en slags monopol - med dertil hørende hånds- og halsret over os stakkels internetbrugeres verdensbillede. Jeg mener - gider DU krydssøge på flere søgemaskiner for at se om de giver *hele billedet* eller om een af dem *glemmer* at vise dig noget?
Nej - jeg tror godt vi kan blive enige om at flertallet er for dovne - det google finder er sikkert fint... Og vupti, så har google pludselig en urimelig stor indflydelse på dit verdensbillede.

Sammenligner vi med avislæsning, er det vel osse en god ide at læse mere en een avis. Tænk om alle mennesker læste Politiken - så ville eksistensen af Jylland jo komme som et chok for alle; selv jyderne ville blive chokerede over at opdage at de ikke var en forstad til Københavnstrup ;)

"Guuuud, Ejnar - det står her i Politiken - lige over 'Vejret i København' - at de har opdaget en ny verdensdel; Jylland!"
Nå, tilbage til emnet ...

Hvilke søgemaskiner vil du i givet fald bruge - jeg mener bortset fra MSN, som Microsoft (aka Microshit) jo forsøger at få dig til at anvende, og som sikkert osse er lidt 'skævvredet'?

Nej vel - de har sågu allesammen en skjult dagsorden.

Jeg vil gerne opfordre til at du læser videre på denne side:
Google Watch

Okay - de er nok noget paranoide, men hvis vi ser bort fra dette et øjeblik er det alligevel tankevækkende, ik'?

Og hva' så? Findes der alternativer? Mnjaeh, måske er detteher et kig værd:
dmoz.org

Der er måske ikke mail og toolbars og skidt og møg - men der er søgning. Stedet er angiveligt 'OpenSource' og 'Community-driven' og hvad de ellers kan finde på af fine betegnelser - men er der bare lidt om sagen, så vil indholdet IMHO afspejle dette.

Er dét godt nok? Eller er der osse ugler i mosen her? Kom gerne med din kommentar...

Ingen kommentarer: