18.9.07

Det rumler i horisonten!

I forbindelse med vedligehold på mit ordinære website http://www.martinfiltenborg.dk skrev jeg en lille sentens omkring en tidlig forløber for det der i den kommende tid vil blive introduceret på det danske marked; den ultrabærbare PC.
Historien er at jeg engang i de tidlige halvfemsere erhvervede en sjov lille maskine. En Amstrad NC100, som ligner noget der med lidt god vilje kan kaldes en laptop. Den har et regulært tastatur, men skærmen er underligt lav - 8 linier á 80 karakterer er ikke just standard. Ikke desto mindre er det en glimrende notetagningsmaskine, og der er sågar BBC Basic indbygget i den. Og nul harddisk. Samtidig er den gnistrende hurtig - løber let fra de vildeste WindowsVista dobbeltkerne-gigabyte-monsterlaptops. Man kan spørge sig selv om hvordan det kan lade sig gøre - og størstedelen af svaret ligger selvfølgelig gemt i den manglende plidderpladder-farveladegrafik. Men nu er der så nogen der har fundet på at 'genopfinde' konceptet. Nicholas Negroponte agter at masseproducere en 'folke-PC' til udbredelse primært i fattige lande. Ejheller dén har nogen harddisk. Og den er osse batteridrevet, med et display der kan operere uden backlight. Projektet der ligger til grund for den hedder One Laptop Per Child (OLPC), og maskinen lyder navnet XO. Salgspris skulle blive et stykke under 200 US-dollars, altså i området 1000 kroner. For dé penge får man en 7"-skærm + gummitastatur, WLAN samt præinstallerede programmer til produktivitet, internet og multimedia.
Nicholas Negroponte og hans gæve gutter hos OLPC får ikke lov at være alene på markedet ret længe. Også ASUS har produceret en mini-laptop (EEEpc) efter samme koncept - bare med et bedre tastatur. Intel har søsat deres ClassMate-projekt, og lur mig om der ikke kommer flere.
Hvis nu jeg forestiller mig at jeg er 'traditionel' PC-producent, ville jeg blive bekymret over dén udvikling. Disseher små maskiner er latterligt billige, og de tilbyder faktisk utrolig meget for pengene. Mor Karen i kæret (jaja - stereotyperne lever i bedste velgående) får svært ved at komme med argumenter for at skulle købe en almindelig laptop. Og da en overraskende stor andel af brugerskaren deler behov med Mor Karen - surf, mail, office - kan detteher meget nemt gå hen og slå bunden ud af markedet.
Jeg tror i hvert fald der kommer til at ske noget stort hér!

Har talt med en fyr i indkøbsafdelingen hos en af byens store EDB-butikker, fordi jeg gerne ville vide hvornår jeg kunne hente en EEEpc (XO'en skal udelukkende distribueres i fattige lande) i hans forretning, og til min store overraskelse anede han ikke noget om emnet. Så jeg pressede ham lidt - hvorpå han vendte tilbage med 'det officielle forlydende' fra Asus Nordic; man forventede en salgspris på EEEpc på intet lavere end 4200 kroner...
Ja. Okay. Fint nok. Og julemanden findes...

Selvfølgelig kan de her minimaskiner ikke erstatte den førnævnte muskelmaskine på alle punkter - men hvis den kan dække behovet for 50% af landets computerbrugere, så vil den stadigvæk være en bombe.
I øvrigt er en del af forklaringen på den lave pris osse at softwaren er gratis. Linux. Ikke-microsoft...
Så dé folk skal osse begynde at overveje deres næste træk - eftersom stort set alle andre softwarefirmaer jo har taget variationer over Linux-temaet på produktprogrammet, og derfor er med på opensource-vognen i én eller anden grad.

Jeg tror faktisk jeg ville takke pænt nej, hvis nogen skulle finde på at tilbyde mig et job i salgsdivisionen hos microsoft. Det bli'r ikke nemmere lige i den nærmeste fremtid...

Jeg vil meget hellere ha' en EEEpc. Eller en XO.

Indtil jeg får sådan én, må jeg klare mig med min NC100 fra 1991 - det er den samme slags maskine, bare ikke nær så mange muligheder...

Ingen kommentarer: