14.11.07

KDE programmering - at komme igang...

At komme igang med at skrive programmer til KDE, som er min foretrukne desktopløsning på Linux - det har jeg længe ønsket mig. Det svære er bare at komme fra min 'sædvanlige verden', som jo er embedded programmering. I den indlejde verden er det småt med grafiske brugerflader - og derfor er detteher en helt ny ting for mig. Nåja, jeg har da lavet lidt Visual Basic engang for mange år siden - og det er osse lykkedes mig at lave et bette program i MS Visual C#, som kunne opsamle (sniffe) og dekode serielle (RS485) data formateret efter en proprietær protokol - og vise dem i n+1 individuelle vinduer, hver med sine egne visnings-kriterier; pakketype, sender/modtager-nodenummer osv. En øvelse i event-håndtering og så vidt jeg husker osse multithreading. Både nyttigt og spændende.
Nu går øvelsen så på at få flyttet hele projektet til Linux.
Eftersom jeg gerne bruger KDE - jeg synes det er pænt og rimelig brugervenligt, omend osse lidt tungt at drive - ligger det lige for at benytte mig af KDevelop, den 'autoriserede' applitations-udviklings-suite.
Og det prøver jeg så på. Men når man som jeg kommer helt udefra, er der lige et par ting man skal have på plads først. KDevelop installerer ikke bare sig selv, fiks og færdig. Man får en basis-install, som sikkert godt kan frembringe en konsol-'HelloWorld'-runtime. Men jeg vil mere end dét; Jeg vil ha' farvelade-plidderpladder-grafik, trykknapper og alt muligt tingeltangel. Og så skal der lige justeres lidt, installeres nogen ekstra pakker og den slags.

Jeg begyndte med at finde en tutorial på kdevelop.org - eller rettere en link til én. Se her: http://www.beginning-kdevelop-programming.co.uk/

Og så har jeg ellers prøvet at kigge i introduktionen. Fint nok. Fyren som har forfattet teksten, arbejder på Suse 10, og det betyder at han har et værktøjssæt forskelligt fra mit. Jeg arbejder på Debian Lenny... Under gennemarbejdning af samme intro opdager jeg at der mangler alt muligt. Og her kommer så en kort liste over stumper som skal installeres og/eller viser sig at være nyttige/nødvendige under arbejdet med KDevelop:
  • kdevelop-doc
  • libqt3-mt-dev
  • qt3-doc
  • qt3-examples
  • libx11-dev
  • kdelibs4-doc
  • KXML editor (http://kxmleditor.sourceforge.net/)
Hele fidusen er at man skal få kdevelop IDE'en til at blive så 'hjælpsom' som muligt. Een af de ting jeg altid har bakset med, når emnet har været Linux, er dokumentation på rette tid og sted. Der er masser af dokumentation, og den er relativt let at finde - men den er sjældent integreret i det værktøj, man skal ha' hjælp til at forstå. KDE synes at være bedre på dette punkt end andre valgmuligheder jeg har kigget på.

Det smarte ved Kdevelop er at man har søgt at integrere al tilgængelig hjælp *i* værktøjet! Kæmpe søgefunktion integreret i 'Dokumentation'-fanen.

Smart! Hvis altså der er installeret dokumentation på systemet. Og hvis man har sat sin maskine op, så den kan komme gennem proxyen...

De ting er på plads nu, og så må vi se om jeg får tid til at gennemgå materialet på den fine tutorial :)

Ingen kommentarer: