31.3.11

Skriveglæde! Apple keyboard...

Jeg har købt mig et af Apples fine aluminiumstastaturer. Som alle andre Apple-ting har det en 'lækker-faktor' som ikke overgåes af noget andet. Og så kan man skrive afsindig hurtigt på det; ergonomien er i top - det skal simpelthen opleves, for ord rækker ikke her... Tastaturet har jeg så taget med på arbejde, da det er her jeg har det største skrivebehov. Her er det sat til en KVM, som fordeler teksten ud på henholdsvis min firma-wintendos-box og en laboratorie-PC, som naturligvis kører Debian. For at få det fine Apple-tastatur til at lege pænt med Windows har jeg fulgt opskriften på denne side. Det er egentlig ikke så svært :) Linuxboxen har på tilsvarende vis fået en tur ifølge vejledningen på denne side. For det tilfælde at de respektive hjemmesider bliver fjernet - den slags sker jo - kommer der et kort resumé her:

Windows:
Skaf SharpKeys og Gadwin PrintScreen, installér og ret til. ScrollLock, NumLock, CmdKey mv.

Linux:
This command will fix the function keys, it saves you pressing fn-F1 whenever you want F1. The first command is for older kernels, the second is for version 2.6.28 or later.

# echo 2 > /sys/module/hid/parameters/pb_fnmode
# echo 2 > /sys/module/hid_apple/parameters/fnmode
Then add that line to your /etc/rc.local file, somewhere before the exit 0 at the end, so that it gets run on startup.

Ingen kommentarer: