17.4.07

Musiksamlingen

Hvordan er det nu man gør? Jeg glemmer det altid...

Sagen er at jeg har en harddisk fuld af musik i bl.a. ogg-format. Hele min CD-samling, faktisk. Disken er en NTFS-formateret ting, så den osse er tilgængelig fra Vista, men jeg kan aldrig huske hvordan man så monterer den på en nyoprettet Linux-installation. Det er slet ikke svært - misforstå mig ikke - men det er altså bare det med at huske hvordan!

Så - med Cruella De Vil's ord; "Note til mig selv"...

------
Som root redigerer jeg /etc/fstab og tilføjer i sidste linie

/dev/sda1 /mnt/musicstore ntfs ro,umask=000,user 0 0

og trykker [Enter]

Derpå opretter jeg directoryet /mnt/musicstore og laver en mount på det.
-----

Voila!

Tricket ligger i umask=000...

Disken kan sikkert osse gøres skrivbar, hvis man gider rode med ntfs-3g (http://www.ntfs-3g.org) :)

Ingen kommentarer: