25.9.07

VLC streaming audio fra kommandolinien

Hrmpft!
...
Jeg har gennem længere tid ønsket mig en batchfil eller sådan noget, der kunne starte VLC automatisk - vel at mærke så den tager sit input fra PC'ens linieindgang og transcoder det til noget UDP-multicast-etellerandet, der kan tages ind af klienter på mit LAN. Historien går på at jeg gerne vil kunne høre radio - og på detteher særlige netværk er der ikke adgang til DR netradio. Ingen Boogieradio, P3 eller nogetsomhelst andet. Lukket!
Nu er det jo bare sådan at jeg altid sørger for at ha 'en kasse med pingviner' inden for rækkevidde - og dermed har jeg adgang til en masse sjove trix og fiduser. VLC for eksempel. I pingvin-versionen kan VLC multicaste alt muligt i alle mulige formater - hvilket jeg via GUI'en har leget lidt med. Sjovt, men ikke særlig praktisk, når det er den samme trivielle opgave der skal udføres hver gang. Jeg har nemlig hægtet en gammel Marantz-tuner på PC'en, indstillet den til DR P3 og *vupti* har vi netradio DR P3 - via GUI og kedelig hver-eneste-gang-opsætning.

Men det skal være slut nu! Jeg har fundet frem til følgende kommandolinieinput

vlc v4l:/dev/audio sout=#transcode{acodec=mpga,ab=128,channels=2}:duplicate{dst=std{access=udp,mux=ts,dst=239.255.255.1:1234}}

som jeg så bare sætter ind et passende sted - og så skal PC'en blot tændes for at aktivere netradio. Simpelt.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Er det sådan at jeg også ville kunne bruge denne komando? hvis hvordan?

Martin Filtenborg sagde ...

Jamen selvfølgelig :) Du skal bare skrive kommandoen i et bette shellscript og køre scriptet. Selvfølgelig kan du manuelt skrive hele smøren - -men ideen er jo at det skal være automatisk. Og et shellscript kan jo køres fra eet af dine init-scripts eller hvad din maskine nu er sat op med. Her bliver du nødt til selv at finde ud af hvad der skal til - jeg har kun erfaringer med Debian