Nu går øvelsen så på at få flyttet hele projektet til Linux.
Eftersom jeg gerne bruger KDE - jeg synes det er pænt og rimelig brugervenligt, omend osse lidt tungt at drive - ligger det lige for at benytte mig af KDevelop, den 'autoriserede' applitations-udviklings-suite.
Og det prøver jeg så på. Men når man som jeg kommer helt udefra, er der lige et par ting man skal have på plads først. KDevelop installerer ikke bare sig selv, fiks og færdig. Man får en basis-install, som sikkert godt kan frembringe en konsol-'HelloWorld'-runtime. Men jeg vil mere end dét; Jeg vil ha' farvelade-plidderpladder-grafik, trykknapper og alt muligt tingeltangel. Og så skal der lige justeres lidt, installeres nogen ekstra pakker og den slags.
Jeg begyndte med at finde en tutorial på kdevelop.org - eller rettere en link til én. Se her: http://www.beginning-kdevelop-programming.co.uk/
Og så har jeg ellers prøvet at kigge i introduktionen. Fint nok. Fyren som har forfattet teksten, arbejder på Suse 10, og det betyder at han har et værktøjssæt forskelligt fra mit. Jeg arbejder på Debian Lenny... Under gennemarbejdning af samme intro opdager jeg at der mangler alt muligt. Og her kommer så en kort liste over stumper som skal installeres og/eller viser sig at være nyttige/nødvendige under arbejdet med KDevelop:
- kdevelop-doc
- libqt3-mt-dev
- qt3-doc
- qt3-examples
- libx11-dev
- kdelibs4-doc
- KXML editor (http://kxmleditor.sourceforge.net/)
Det smarte ved Kdevelop er at man har søgt at integrere al tilgængelig hjælp *i* værktøjet! Kæmpe søgefunktion integreret i 'Dokumentation'-fanen.
Smart! Hvis altså der er installeret dokumentation på systemet. Og hvis man har sat sin maskine op, så den kan komme gennem proxyen...
De ting er på plads nu, og så må vi se om jeg får tid til at gennemgå materialet på den fine tutorial :)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar