20.5.10

Remote control!

Så ringer telefonen igen - og atter en gang er det en fra min omgangskreds, som står med et PC-relateret problem.
Efterhånden ganske mange har erfaret at det ihvertfald ikke skader at ringe til mig, når de er kørt fast i etellerandet der har med drift af PC'er at gøre. Og det er skam osse fint. Men pc-hjælp over telefonen er sjældent optimal - det vil oftest være bedre, om jeg selv er tilstede ved maskinen, så jeg sammen med indehaveren af det nødstedte udstyr kan lede efter en løsning.
Så kan man osse dele et par pilsnere eller en kande kaffe. Hyggeligt. Men tids- og kørselskrævende.
Min primære udfordring er faktisk dét med tiden. At skulle fistre hele vejen til f.eks. Randers efter fyraften, betyder at jeg ikke får lavet andet dén dag, og det duer ikke for folk med familie, hus og have...
Så jeg har ledt efter en løsning. Diverse VNC-opkoblinger har været prøvet, men man ender altid med at skulle bakse med en firewall, og det er ikke spor praktisk. Så faldt jeg over en løsning i form af et add-on-modul til Skype, men det duede heller ikke rigtig. Delvis fordi Skype jo er noget proprietært skrammel, delvis fordi - det var vist osse noget med en firewall...
Anyways, emnet har ligget stille og ventet på en løsning.

Enter TeamViewer...

Cross-platform, fiser lige igennem alverdens firewalls og proxyer og er ligetil at sætte op i 'den fjerne ende'. Med lidt held vil dette gøre mig i stand til at sidde på min Debian 64bit-box og supportere WinXP-maskiner hos vennerne - komplet med VoIP og webcam-link.

Eneste minus er det med øllet/kaffen - det bliver aldrig det samme at sidde hvert sit sted...

Ingen kommentarer: