19.3.08

I fortsættelse af emnet lyd

Har jeg fundet endnu et lille godt program. Det hdder MediaMonkey og er beregnet til at håndtere alle ens musikfiler. Ser du, nu har jeg bakset lidt med Amarok, og det er osse altsammen meget fint. Den kan finde sangtekster, søge på dit og dat, oprette alverdens lister efter tempo og jeg ved ikke hvad. Og så kan den gøre noget med placecovere. Sådan nogen mediefiler indeholder ikke alene musik, men også noget kaldet tags, som er at betragte som ekstramateriale: Hvilket nummer på pladen det givne track er, udgivelsesår og - whee - pladecover! Amarok kan godt finde pladecovere og associere dem med mediefilerne, men det forekommer ikke at være dens allerstærkeste side. Jaja, autofind og autovis og autoaltmuligt - men når jeg så skal eksportere filerne til min Nokia-telefon (som kan vise pladecover-tags på skærmen), mangler der ligesom noget... Løsningen har vist sig at være førnævnte MediaMonkey. Ikke alene kan den finde pladecovere (og anmelderkommentarer, udgivelsesår og hvadharviher), den kan osse organisere mine filer! Omdøbe dem (i batch-mode, altså på album-niveau), så filnavnene bliver meningsfulde, relateret til tracknummer og titel. Formatkonvertere (fy-ord, da langtfra alle mine filer er i lossless-format). Eksportere til f.eks. SD-kort. Og en hel masse andre gode sager.

Pludselig kan jeg faktisk bruge min Vista til andet end bare at spille på. For medie-aben er desværre ikke udviklet til Linux. Øv. Nåmen det kommer nok engang.

Ingen kommentarer: